Träna med vikter

När du tränar med fria vikter så som hantlar och skivstång så får du med fler stabiliserande muskler än vad du gör i en maskin. Du tränar också balansen och koordinationen vilket du inte gör överhuvudtaget i maskinen. Rörelsemönstret som blir är mer naturliga med fria vikter och risken för att du ska få skador minskar, förutsatt att du vet hur du ska lyfta vikterna.

Det är viktigt med ett träningsprogram med instruktioner för varje träningsmoment för att göra rätt, men du lär dig snabbt och får sedan en effektivare och naturligare träning med fria vikter.

hantlar-hemma

Annonser

Träning under 2015

Varje år tenderar det att komma nya saker som ska tränas, utövas och göras. Det kommer nymodiga saker, eller äldre träningsövningar tas upp.

För 2015 så hänger mycket kvar från förra året, men lite nyheter har det smugit in sig.

Bland annat dessa:

Balans och hälsa på insidan blir mycket viktigare. Vi ser till helheten och hur vår kost, träning, sömn, relationer och sådana saker påverkar oss på sikt. Med detta ökar även intresset för träningsforemer så som yoga, meditation,men även intresse för individuellt anpassad kost, närproducerade, kravmärkta och ekologiska produkter, samt rörelse i naturen – utan prestationspress.

Som motpol/komplement till ovanstående fortsätter CrossFit, funktionell träning och träning influerad av eliten vara något stort. Vi snöar in och specialiserar oss på olika träningsformer och tillhörande utrustning, kläder, appar och dieter. Träningsformen, det vi tränar det blir vår livsstil och vi tar gärna hjälp av proffs som Personliga tränare, online-coaching, kurser och ledda grupper.

Träningskläder börjar smälta in i det vanliga modet

Maten vi äter är viktgare, vi vill ha så kallad ”Super food”,det vill säga mat och dryck som har ett ”mervärde” (t.ex. extra mycket vitaminer, protein, antioxidanter etc.) och det är en trend som även syns i butiker och restauranger.

tränaträna

Åka iväg utomlands för att träna?

Jag har funderingar på att åka utomlands för en eller ett par månader, för att träna. Givetvis påå nåt varmt ställe, men inte för varmt, vill kunna ut och springa på stranden med mera och då lämpar det sig mer att göra det utomlands. Dock funderar jag på detta med vad man ska göra med sin post, om det går att lagra den.

Vill ju inte att det ska vara mängder av post i brevlådan när jag kommer hem, det är inte bra heller för då kan det ju synas väldigt tydligt att jag inte är hemma och inbrott vill jag inte ha.

Har hittat ett par ställen jag funderar på att resa till, men får se hur jag gör, tidpunkten är dock den bästa nu, då det är rätt så dåligt väder hemma, jag har dessutom så att jag kan jobba ett tag på distans.

Jag återkommer med hur jag gör!

träna

Träna hemma

Man kan träna hemma, genom att följa smarta videos, eller böcker om man vill, eller ber en PT att lägga upp en plan för hur just du ska träna hemma. Det finns även många goda tips och råd på nätet som du kan läsa dig till.

det finns även dvd skivor att köpa och följa om du inte vill googla på youtube eller liknande .

Här kan du få en video, så slipper du söka

Flera tv-spel har så att du kan träna, till Xbox 360 finns det bland annat biggest looser, och zumba, det är inte bara träning utan även roligt att utföra. Dansmattor och annat finns det med som du kan använda med tvspel och göra din träning så mycket roligare.

Wii, har flera sporter och annat som du kan roa dig med enkelt hemma, testa boxning, bowling, och mycket annat

Bara din fantasi sätter gränser på hur du kan och ska träna hemma själv, inga sätt är fel, gör det du trivs med och gillar att göra!

Träning under jul?

Alla vet att under julen och de helger som kommer då är det lätt att svälla upp, och då inte av muskler utan av all mat och allt godis som det finns tillgängligt av! Nu måste man inte äta av allt, eller alla dagar! Det viktiga är att du bestämmer dig innan hur just du ska göra!

Jag kommer att träna i mellandagarna och faktiskt njuta av all julmat däremellan! Om man tränar så får man lov att äta en del faktiskt, och det är ju bara en gång om året det är jul, så varför inte?

På tal om jul, lite tajt med pengar, för alla julklappar som ska köpas, så har faktiskt tagit ett lån på Ferratum, så att det fixar sig över julens helger!

Idag är det Lucia, får se om det kommer nån och lussar på gymmet sen 😀

luciatåg

 

Variera träningen

Det är bra att träna på olika sätt och inte bara fokusera på att träna en sorts sak som jag redan varit inne på.

Ett bra upplägg kan innehålla :

Kondition

Konditionsträningen gör att hjärtat blir starkare och du kan pumpa ut mer blod per slag, din blodcirkulation blir dessutom bättre, syreupptagningsförmågan och ämnesomsättningen ökar. Konditionsträning bränner dessutom kalorier och ger en ökad fettförbränning efter att du är klar.

Styrketräning

Styrketräning ger dig en starkare och tåligare kropp, det motverkar även benskörhet och förebygger många sjukdomar. Den ger dig även en bättre kroppshållning, särskilt ryggen . Dessutom ger denna form av träning dig ökad muskelmassa.

Morgonpromenader

En timmes långpromenad på morgonen ger dig massor med extra energi resten av dagen. Att promenera innan frukosten är bra eftersom förbränningen är då något högre. Dock är det viktigt att motionen innan frukosten är lågintensiv, annars riskerar du att bryta ner musklerna.

Yoga

Yoga är en träningsform som bidrar till minskad stress och ger dig balans i kroppen. Dessutom blir du smidigare vilket är väldigt bra om man tränar styrka och konditionsträning som man lätt blir stel utav.

 

Sedan kan man lägga till, dra ifrån eller variera sig ännu mer. Jag själv använder ju långt fler träningsformer än detta.

1221

Äta rätt

Lite tips hur man ska äta, före, under och efter träning

Före träningen:

Ät en ordentlig måltid tre till fyra timmar före din träning och eventuellt även ett mellanmål 1-2 timmar innan du tränar.

Det viktigaste att få i sig är protein och kolhydrater. Kolhydrater för energin och protein för att få den muskelsparande effekten. Bra mellanmål med proteiner och kolhydrater är ägg och banan, keso och frukt, en smörgås med makrill i tomatsås eller keso och avokado eller bananpannkaka.

Det går inte att äta dåligt och tro att du ska få ett bra träningspass! Utan bränsle stannar motorn. Slarvar du med maten efter träningen i dag och ska träna i morgon kommer du att märka det. Då får du inte ut fullt av det träningspasset.

Under träning

Du behöver bara äta vid riktiga långpass, som sträcker sig över flera timmar.

Generellt sett är det snabba kolhydrater som ska tillföras, till exempel i form av sportdryck.

Det är många som tar geler och bars trots att de tränar på låg intensitet. De allra flesta behöver inte äta under passet och de som behöver det vet i regel om det.

Efter träningen

Ät ALLTID efter träning. Gärna inom en timme efter avslutat pass, men går det lite längre tid är det inte hela världen – såvida du inte ska träna på nytt inom de närmaste åtta timmarna.

Försök få in frukost, lunch eller middag, alltså en välbalanserad måltid som du ändå skulle äta.

Träning är inte bara nedbrytande för muskulaturen, utan även för immunförsvaret. Det är viktigt att äta efter ett pass för att stärka upp kroppen och hålla sig frisk.

 

01

Olika former av träning